Vier muzikanten vielen in de prijzen op het Topconcours in Utrecht!

Vier leden van onze vereniging zijn zaterdag 1 oktober in de prijzen gevallen in Utrecht. Daar organiseerde de landelijke muziekorganisatie KNMO het Nederlands Kampioenschap Blazers voor Solisten en Ensembles. De saxofonisten Nienke van Vossen en Chantal Hage, en bugelisten Jirsca Vroegop en Anita Kloet, waren geselecteerd voor deelname door eerder geboekte resultaten op het provinciaal concours afgelopen voorjaar.

Het NK Blazers, in de wandelgangen nog steeds het Topconcours genoemd, werd gehouden in het ZIMIHC Theater Zuilen. Daar oordeelden juryleden Danny Oosterman en Jos van de Braak over 42 optredens van solisten en ensembles, verspreid over zes verschillende divisies. ,,Ik ben er trots op dat drie van deze optredens door leden van Accelerando zijn verzorgd.’’ zegt voorzitter Jack Westdorp. ,,Het mogen deelnemen aan dit kampioenschap is al een bijzondere prestatie op zich!’’

Eerste prijzen
In alle vroegte betrad Nienke van Vossen het podium. Ondanks haar nog korte muzikale carrière, was het haar tweede deelname aan dit kampioenschap. Ze kwam uit in de Jeugddivisie voor Solisten met het werk Chartreuse. Ze behaalde een eerste prijs met 84 punten. Later in de ochtend volgde Chantal Hage. Zij kwam uit in de Derde Divisie voor Solisten met het werk Children’s Suite. Ook voor haar een eerste prijs, met 85 punten. Beide saxofonisten werden begeleid door pianiste Henny Besling uit Bergen op Zoom.

Kampioenschap
Rond het avonduur was het de beurt aan Jirsca Vroegop en Anita Kloet. De bugelisten kwamen uit in de Eerste Divisie voor Ensembles met het werk Dialogue. Ze behaalden een tweede prijs met 78 punten. Ze werden daarmee Nederlands Kampioen in hun divisie. Ook ontving het moeder-en-dochter-duo de Publieksprijs.